En hemsida är ett av de mest värdefulla verktygen för att öka föreningens synlighet. I dagens digitala värld förväntar sig många människor att kunna hitta information om organisationer online.
Genom att tillhandahålla en hemsida kan föreningen presentera sig på ett strukturerat och tillgängligt sätt.
Hemsidan fungerar som en digital anslagstavla där medlemmar och intresserade kan få information om kommande evenemang, möten och projekt. Det gör det lättare för personer som är intresserade av föreningens ändamål eller aktiviteter att hitta den och eventuellt ansluta sig.
Som medlem i FSH kan er förening få en gratis hemsida gratis från Webbhuset.
Ta kontakt med oss om ni vill beställa en hemsida.
Webbhuset har en hjälpsida med grundläggande information, tips och guider om hur man skapar en hemsida med Digistoff.
En inspelad kurs om att komma igång med DigiStoff, logga in och förstå begreppen.
Se Svenska Pensionärförbundets hemsida för ytterligare guider och instruktionsfilmer om hur man lägger in bilder på hemsidan.
Svenska Pensionärförbundets hemsida
Minimikravet på en hemsida är att den måste innehålla aktuell kontaktinformation och en kort presentation av föreningen (verksamheten).
Tänk på besökarna och vilken information de söker. Kontaktuppgifter söks av dem som inte känner er bra och kanske inte heller vet var ni finns fysiskt. En besökare på hemsidan är en kommande fysisk besökare!
När man sätter ut uppgifter om exempelvis styrelsemedlemmar eller evenemang, så sätt gärna med årtal för att undvika att besökaren får felaktiga uppgifter. Söker man info om evenemang eller dylikt med en sökmotor (google) så får man inte endast dagsaktuella uppgifter utan även sådana som kan vara flera år gamla.
Sätter man in mera information så strukturera gärna i olika huvudgrupper för att göra informationssökandet lättare. Hemsidan ska inte vara en lagringsplats för allt material föreningen har. Jämför med till exempel en restaurang där man informerar om öppethållningstider, kontaktinfo och menyer. Kanske berättar man mera ingående om olika teman, råvaror eller menyer samt sätter ut foton för att göra det lockande. Beroende på årstid ändrar man lite på teman och innehåll.
Nästan alla har en hemsida idag men här kommer ändå några tips som kan vara bra att fundera på.
På hemsidan bör finnas vad man kan erbjuda för verksamhet samt information om vilket material man har i samlingarna. Det kan ingå som en del i verksamhetsbeskrivningen eller finnas under en egen sida.
Se exempelvis Larsmo lokalhistoriska arkiv
På hemsidan är det också möjligt att sätta ut valda delar av materialet för att väcka intresse, exempelvis som månadens föremål eller varför inte "veckans pryl" Bilder i anslutning till texen om materialet gör innehållet mera tilltalande.
Som inspiration se exempelvis Nationalmuseet: månadens föremål
Har man filmer (korta) gjorda för att visa delar av verksamheten eller pågånde projekt kan man sätta in dem på youtube och sen länka till dem från hemsidan.
Se exempelvis en film av Stundars
Har man ett projekt kan man på hemsidan skapa en egen "avdelning" där man berättar i ord och bild om arbetet. På så vis kan besökare delta digitalt och kanske senare komma på besök för att "på riktigt" se något som har visats på sidan. Arbetet med projektet kan också presenteras i en blogg.
Se exempelvis Ristimäki i Ravattula, Åbo:
En hemsida har skapats för att berätta om utgrävningarna av Finlands äldsta kyrka/kyrkoplats.
Hemsidan finns här
Där finns också en blogg, men tyvärr finns den texten enbart på finska.